Maistiniai aliejai: kuris yra sveikiausias?

Maistiniai aliejai: kuris yra sveikiausias?

Aliejai skiriasi savo sudėtimi, riebalinių rūgščių proporcijomis, bei panaudojimu. Kuris pasirinkimas bus labiausiai naudingas mūsų sveikatai?

Aliejus yra daugelio vertingų sveikatai ingredientų, tokių kaip omega-3 ir vitamino E šaltinis. Verta naudoti aliejų patiekaluose, kadangi jame esantys vertingi komponentai reguliuoja cholesterolio kiekį organizme, užkerta kelią širdies ir kraujagyslių ligoms, bet to, vaidina svarbų vaidmenį taisyklingos smegenų ir akių veiklos palaikyme, bei slopina laisvųjų radikalų susidarymą.


Proporcijos: svarbus kriterijus

Alyvuogių, rapsų ir saulėgrąžų aliejus tai dažniausiai lietuvių naudojami augaliniai riebalai. Alyvuogių aliejus nebuvo pas mus toks populiarus iki tol, kai buvo pranešta, jog yra sveikiausias ir labiausiai maitinantis aliejus. Atsižvelgiant į šiuos kriterijus, rapsų aliejus nėra blogesnis, o be to pigesnis ir toks pat universalus. Šis aliejus taip pat turi geriausias polinesočiųjų riebalų rūgščių proporcijas. Omega-3 rūgščių jame yra daugiau, nei omega-6. Tai labai svarbu, kadangi didesnis kiekis omega-6 slopina teigiamą poveikį omega-3 (tokios proporcijos yra būdingos saulėgrąžų, sezamo, kukurūzų, sojos pupelių, ar vynuogių sėklų aliejams). Rūgštys omega-6 mums taip pat yra reikalingos, tačiau su sąlyga, jog sudaro teisingas proporcijas su omega-3. Šią sąlygą geriausiai atitinka rapsų aliejus.
 

Kepimo klausimas

Kepimas orkaitėje ir troškinimas tai neabejotinai daug sveikesnis maisto ruošimas, nei kepimas keptuvėje, tačiau daug mažiau populiarus. Lietuviai daugiausiai kepa keptuvėje ir keičia šį įprotį labai nenoriai. Jeigu perkame aliejų, norėdami kepti ant jo produktus keptuvėje, atkreipkime dėmesį į keletą dalykų. Visų pirma, aukštoje temperatūroje aliejaus sudėtis labai keičiasi mūsų nenaudai. Išsiskiria itin žalingos mūsų sveikatai cheminės medžiagos, kurios skatina vėžio, širdies ir kraujagyslių ligų vystymąsi.

Pirkdami aliejų kepinimui visuomet rinkimės rafinuotą, karšto presavimo, kuris yra mažiau jautrus aukštai temperatūrai, nei bet kuris kitas šalto presavimo aliejus. Rapsų, žemės riešutų, ryžių ir alyvuogių aliejus tinka kepinimui su sąlyga, kad jie yra rafinuoti. Šalto presavimo aliejus yra sveikesnis, todėl turėtume atsisakyti keptuvėje kepto maisto ir naudoti neapdorotą aliejų (salotoms, užkandžiams, ant duonos).

Prieš perkant aliejų, perskaitykime etiketėje visą esančią informaciją, bei galiojimo datą. Laikykime aliejų tamsioje, bei vėsioje vietoje, kadangi šviesioje ir šiltoje vietoje jis greitai apkarsta. Niekuomet nekepinkime du kartus ant to paties aliejaus.